07 Temmuz, 2007

STRATEJİ GELİŞTİRME

Arıların genel durumlarını anlatarak ne yapabilirim diye düşünüyordum bir haftadır.
Arılar bu yıl iklimden kaynaklandığını zannettiğim hatalar yapıyorlar. Kuluçkalıklar yarı yarıya polenle dolu. Kalan kısımları yeni gelen nektar atılmış durumda. Kuluçkalıklara yumurtlamamak için özen gösteriyorlar. F1 melezlerim 1. ve 2 ilaveye Yavru atmakta ısrar ediyorlar. Saf Kafkas arılarım 1. ilaveye yavru atıyor. Düzenleme yapmama rağmen bu gidişatı durduramadım.
Yaklaşık 10 yıllık arıcıyım. Bu benim ( Oyuncağım ) hobim. Genelde deneme yaparım. Temmuz ayının ikinci haftasında ay çiçekleri açtığında balı süzerim. İkinci olarak ay çiçeklerin nektarı kesilmeden 3 5 gün önce süzerdim. Bu yıl çok değişik iklimsel faklılıklar olduğundan. Arıların da düzeni değişti. İlk baharda çok ölüm oldu. Benim arım 1 ay boyunca o kadar beslememe rağmen ilerleme sağlayamadım. Mart ayında sıcak iklime götürerek arılarımı kurtardım. Toplam 20 kolonime 40 kg kek,100 kg bal ve 150 kg şeker vererek gelişmelerine yardımcı oldum. Nisan sonunda teşvik şerbetlemesini kestim. Tabi sonradan anladım ki erken kesmişiz teşvik şerbetlemesini. Mayısın ilk haftası sıcak iklimden çıkarmamız gerekirken bir haftada çıkarmakta gecikmişiz. Arıları geliştirdik sonunda ama bu seferde ilk defa başıma gelen işler gelmeye başladı.
Arılar hala yavru atışını yavaşlatmadılar. Aslında bu zamanda arılarımda sırlı bal olurdu 15 20 çıta ama gel gör ki şimdi sırlı bal 3 5 adet. Ay çiçekleri açtı artık nektarı da kovana gelmeye başladı. Ben ilk balı ay çiçek balı karışmadan almalıydım. Arılar kuluçkalıkta yavru yapmıyorlar. İlavelerde devamlı yavru var. Arıların durumuna bakarak sanki arılar gelecekten ümitliler veya bal Ağustos ayında olacakmış gibi hareket ediyorlar. Bende yanılıyor olabilirim, arılar iklimleri şaşırmış olabilirler. Yapılacak işlemleri düşündüm. Bu gün itibariyle hedeflerimize ulaştık. Ruşetler arı doldu ve kovan sayımız 50 oldu. Artık rahatlıkla ana ( 19 adet ) kovanlara müdahale yapabilirim. Olgunlaşan balları 14 Temmuzda süzerek arıların iç düzenlemelerini değiştirmeli ki arılarımız kuluçkalığa yumurtlamaya başlasınlar. Arılarımızı mevcudu oranında sıkıştırmalıyız ki balı erken yapsınlar. Boşalan petekleri de yeni kolonilerimize verelim. Bu yavru düzeniyle hareket etmeye devam ederse arılarımız ilerde bal olmazsa kışın işimiz çok zor olur. Bu yıl arılar yağma yapacaklar onun için tedbirlerimizi şimdiden almalıyız.
Bu yıl arılar iklimleri karıştırdıysa bizlerde kovanlarımıza uygulamalarımızı değiştirmeliyiz. Arıcılıkta öğretim bitmiyor. Her iklimde her değişik durumda bizlerde buna uygun uygulama geliştirmeliyiz. Strateji uygulayarak, değişemiyorsak o zaman arılarımızın verimi de bizim istediğimiz yönde değişmez. Tüm arı sevdalılarına saygılarla.

Hiç yorum yok: