19 Mart, 2008

YAVRU ÇÜRÜKLÜĞÜ Ve PETEK TEHLİKESİ

............. Arıcı arkadaşlar baharla birlikte yavru çürüklüğünden bahseder oldular. Genelde adi yavru çürüklüğü olmaktadır. Bu durum havaların kararsızlığından kaynaklanmaktadır. Avrupa Yavru Çürüklüğü (Streptococcus pluton) ve Amerikan Yavru Çürüklüğü ( Paenibacillus larvae ) arılarımıza bulaşmasında en etkili rolü arıcılar üslenmektedir.
.............Bahar aylarında havalar kararsız olduğundan kolonilerimiz yavru alanlarını arttırmaktadır. Ani hava değişikliklerinde yavrulu peteklerin sayısı fazla olduğundan kenarda kalan petekteki yavruları arılarımız terk ederler. Bu yavrular üşüyerek adi yavru çürüklüğün ortaya çıkmasına neden olur. Hastalıklara ortam hazırlamış oluyoruz. Biz arıcılar ilkbaharda 7 çıta olan arımızı mümkünse 5 çıtaya sıkıştırmalı. Bu arımız 5 çıtada, her çıtada 1500 gözü ( 15*15 cm) yavrulama alanı olarak kullandığını düşünürsek. Yaklaşık olarak 7500 göz kullanılmaktadır. Arıcı arkadaş ilk baharda arısını sıkıştırdığından yaklaşık olarak aynı yavruyu 2 çıtada üretebilmektedir. Bu çıtalardaki yavru üretimi için kullanılan petek gözleri yaklaşık 3750 ( 32*17 cm ) olacağından ve ısıtılması gerekli yavrunun toplu olması nedeniyle yavruların üşüme tehlikesini ortadan kaldırmış oluruz. Ben kolonilerimi ilkbaharda 5 çıtaya indirerek böleme tahtasıyla sınırlandırıyorum. Bir önceki yazımda yayınladığım peteği incelerseniz ne anlatmaya çalıştığımı daha iyi anlarsınız.
...........Avrupa Yavru Çürüklüğü ve Amerikan Yavru Çürüklüğü arılarımıza bulaşması bana göre bizim ellerimizle olmaktadır. Arıcılar olarak arı malzemesi satan arkadaşımızın yanına gittiğimizde, önce fiyatları soruyoruz. Balmumunun sterilizasyonun yapılıp yapılmadığını soranımız yok denecek kadar az. Bal arısı hastalıklarının meydana gelmesine neden olabilecek mikroorganizmaları ve virüsleri ortamdan kaldıran, sterilizasyonu yapan petek üreticisinin peteğini almalıyız. Bu petekler genelde sadece ısıtılarak temel petek haline getirilen peteklerden daha pahalıdır. Balmumunda uzun yıllar canlılığını devam ettiren bakteri ve mantar sporları sterilizasyon işlemi ile etkisiz duruma getirilmektedir.
...........Bizim kolonilerimizin hastalıklara yakalanmaması açısından, arıcılar olarak bu konuya çok dikkat etmeliyiz.

2 yorum:

Çerkez dedi ki...

Slm
Gecen baharda yine Yusuf abiyle beraberdik benim kovanlar ahşap üst örtülerim ince bez bide daraltmada gec kalınca olan oldu (her 100 yumurtanın ancak 40 tanesi arı oldu) Yusuf abi müdahale etmeseydi işim cok kötüydü arıyı daralttık üst örtüyü sağlamladık kurtardık arıları buyıl akıllandım vaziyet iyi Yusuf abinin dediklerini yapınca sorun kalmadı

GURBETDEKI KARDES dedi ki...

HERKESE BOL SELAM
Ben acizane yusuf beyin yurd disinda kalan kardeslerinden kucuk olani ziya ben abimin yazilarina bir yorumda bulunmaktan cok kendi aramizda tespit ettigimiz bir konuyu aciklamak icin yaziyorum ben fransa italya ve birazda isvicre sinirinda bulunan alp daglarinin eteginde oturuyorum benim bulundugum yerin rakimi yaklasik olarak 1000 metre civarinda bizim burdan gecen hava akimi yaklasik olarak 7- 8 gun sonra turkiyeye ulasmis oluyor benim uyarim bu konuda olacak biraz gevseklik yapip hala arisini daraltmayanlar zamaniniz azaliyor 21/03/2008tarihi itibariyle burdan gecen hava akimi bulundugum yere 50cm kar birakarak yoluna devam ediyor eger yolda bir aksilik olmassa bir hafta sonra istanbul semalarinda olacaktir artik ondan sonrasini allah bilir oralara kar mi? yoksa yagmurmu birakir bilemem ama su kesin bu hava degisimi bizim kolonileri fazla memmun edecegini sanmam onun icin blogdaki uyarilari dikkate almanizi tavsiye ederim .Hic kimse bir gunluk bir is icin(koloni syisina gore degisir)yil sonunda verecegi zararin riskine girmeyecegini tahmin ediyorum saygilarimla.